X
تبلیغات
خودرو و مکانیک - شاسی وبدنه

خودرو و مکانیک

مقالاتی کامل درباره مکانیک خودرو

آنالیز تنش در شاسی خودرو در هنگام تصادف

امروز واستون چند تا عکس از تحلیل تنش در شاسی یک خودرو در هنگام تصادف از جلو به کمک نرم افزار های فوق العاده قدرتمند MSC.PATRAN+MSC.NASTRAN رو آماده کردم.

این 2 تا نرم افزار از سری نرم افزار های المان محدود (Finite Element Method) از شرکت بزرگ MSC هستند و MSC.PATRAN وظیفه پیش پردازش و پس پردازش رو به عهده داره و نرم افزار MSC.Nastran حل کردن مسئله رو انجام میده.

توی تصادف ها معمولاً بار به صورت ضربه ای وارد میشه که در واقع میتونه تا 100 برابر بیشتر از حالت استاتیکی اعمال بار تأثیر گذار باشه


ادامه مطلب
+ نوشته شده در  یکشنبه یازدهم اردیبهشت 1390ساعت 4:41 بعد از ظهر  توسط امین عباسی  | 

شاسی خودرو

شاسی یکی از بخش های مهمی است که در صنعت خودروکاربرد فراوانی داردودرهمه ی وسایل نقلیه استفاده می شود.شاسی از اجزای مهم خودروبه حساب می آیدوشکل خودروبه آن بستگی دارد.


ادامه مطلب
+ نوشته شده در  یکشنبه یازدهم اردیبهشت 1390ساعت 4:36 بعد از ظهر  توسط امین عباسی  | 

سیستم تعلیق هوایی

سیستم تعلیق هوایی

تعلیق های هوایی به دو صورت بکار می روند که عبارتند از :

تعلیق هوایی برای چهار چرخ خودرو

تعلیق هوایی برای هر دو چرخ خودرو

تعلیق هوایی برای چهار چرخ خودرو :

در این نوع تعلیق هوایی ، برای تعلیق هر چرخ از یک کیسه هوا استفاده شده است .

اصولا هر دستگاه فنر هوایی یک کیسه قابل ارتجاع هوایی می باشد که بوسیله یک روکش فلزی پوشیده شده است. این کیسه از هوای فشرده پر می شود که وزن اتومبیل را تحمل می نماید. موقعی که یک چرخ روی جاده با یک مانع موجه می گردد ، هوا بیشتر


ادامه مطلب
+ نوشته شده در  یکشنبه هشتم اسفند 1389ساعت 4:27 بعد از ظهر  توسط امین عباسی  | 

دسته بندی سیستم تعلیق بر پایه پارامترهای سختی و میرایی


دسته بندی سیستم تعلیق بر پایه پارامترهای سختی و میرایی

سیستم تعلیق بر پایه پارامترهای سختی و میرایی به قرار زیر دسته بندی می شود :

سیستم تعلیق ایستا

سیستم تعلیق پویا

.سیستم تعلیق کنا

.سیستم تعلیق نیمه کنا

سیستم تعلیق ایستا :

در سیستم تعلیق ایستا هیچ منبع انرژی بیرونی وجود نداشته و این سیستم تنها توانایی بازیابی و میرایش انرژی را دارد. بنابراین اثرات ناخواسته و ناراحت


ادامه مطلب
+ نوشته شده در  یکشنبه هشتم اسفند 1389ساعت 4:25 بعد از ظهر  توسط امین عباسی  | 

سيستم فرمان (steering system)

سيستم فرمان (steering system)

امروزه پيشرفتهاي علمي و فني در تمام  زمينه ها  تحقق  يافته  و اين امر شامل  صنايع  خودرو سازي  و صنايع وابسته  نيز شده  است. يكي از اين  صنايع  و اجزاي وابسته ، قسمت  فرمان خودرو است كه وظيفه خطير هدايت خودرو از طريق آن انجام میشود. براي تغيير مسير خودرو از سيستم فرمان استفاده ميشود. لذا مجموعه ي تشكيل دهنده ي اين سيستم نقش مهمي در خودرو به عهده دارد. معمول ترين اين سيستمها سیستم دنده شانه ای سیستم دنده شانه ایRackوپینیون(pinion)است. بطوري كه پينيون حرکت دورانی داشته و دنده شانه اي حركت خطي انجام مي دهد. در اين حال  پينيون حركت دوراني غربيلک فرمان را به دنده شانه اي  انتقال داده ، دنده  شانه اي نيز حركت خطي را از طريق مفصلها به چرخهاي خودرو انتقال ميدهد. نحوه تبديل حركت دوراني


ادامه مطلب
+ نوشته شده در  یکشنبه هشتم اسفند 1389ساعت 4:23 بعد از ظهر  توسط امین عباسی  | 

شاسی های خودرو

 

شاسی های خودرو

به طور کلی خودرو از سه قسمت اصلی تشکیل شده  که عبارتند از -1  بدنه   -2 موتور -3  شاسی 

تعریف :  شاسی  در اصل یک چهار ضلعی است و از فولاد سخت به شکل ناودانی ساخته می شود

 که قسمت هایی مثل موتور و سیستم  انتقال قدرت  و سیستم  فنر بندی و سیستم ترمز و فرمان

روی ان نصب می شود

    

2)  سبکی شاسی


ادامه مطلب
+ نوشته شده در  یکشنبه هشتم اسفند 1389ساعت 4:18 بعد از ظهر  توسط امین عباسی  | 

كمك فنر مغناطيسي MR

كمك فنر مغناطيسي MR

•         در سيستم تعليق ميزان ميراكنندگي يا به عبارتي مستهلك شدن ارتعاشات مقداري ثابت و امكان مانور بر روي طرح هايي كه بتواند تعادلي را بين راحتي سرنشين از يك طرف و فرمان پذيري خودرو از طرف ديگر ايجاد كنند وجود ندارد در اين سيستم ها هر چند كه خودرو در حين عمليات كاري اش با شرايط مختلفي روبرو مي شود اما سيستم تعليق بر طبق عملكردي ثابت رفتار مي كند و توانايي تطبيق با شرايط مختلف را ندارد و فقط از روي نمودار مشخصي كه در طراحي ان در نظر گرفته شده است پيروي مي كند براي ارتقاي اين نواقص راه كارهاي متفاوتي وجود دارد كه يك از انها استفاده از سيستم تعليق فعال مي باشد اما از انجايي كه اين تعليق هزينه و صرف انرژي زيادي را مي طلبد مي توان راه كارهاي ديگري نيز گشت يكي از اين راه كارها استفاده از كمك فنري است كه ضريب ميراكنندگي متغيري را فراهم مي كند


ادامه مطلب
+ نوشته شده در  یکشنبه هشتم اسفند 1389ساعت 4:11 بعد از ظهر  توسط امین عباسی  | 

تعليق هيدروليکی

تعليق هيدروليکی

کاربرد سیستم های هیدرولیک در طراحی خودروها با جایگزینی ترمز هیدرولیکی بجای ترمزهای مکانیکی نوع کابلی و یا اهرمی آغاز شد. در این سیستم و با توجه به قابلیت های انعطاف پذیری مایعات و با ایجاد فشار روی مایع امکان انتقال نیروی ترمز به تمام چرخها بوجود آمد.

بعدها از سیستم هیدرولیک و به روش مشابهی با ترمزهای هیدرولیکی در مکانیزم کلاچ خودروها استفاده شد. در ادامه روند توسعه تکنولوژی در ساخت خودروها، کاربرد هیدرولیک وسعت بیشتری یافت و در سیستم های دیگر خودرو مانند جذب کننده ضربات (کمک فنر)، فرمانهای هیدرولیکی و گیربکس اتوماتیک بکار گرفته و متداول شد.

ایده بکارگیری سیستم هیدرولیک در مکانیزم


ادامه مطلب
+ نوشته شده در  یکشنبه هشتم اسفند 1389ساعت 4:8 بعد از ظهر  توسط امین عباسی  | 

روش عيب يابي كمك فنر خودرو

روش عيب يابي كمك فنر خودرو

متاسفانه بيشتر رانندگان به كمك فنرها كه يكي از اساسي ترين قسمت ايمني خودرو است; اهميتي به نقايص ان نمي دهند وبيشتر توجه انان به ترمزها ;لاستيكها;كمربند ايمني چرخها; فرمان و اخرين قسمت كمك فنر را مورد بازديد قرار مي دهند.در صورتيكه كمك فنر نقش بسيار ارزنده ائي در ايمني خودرو دارد.

جالب است بدانيم در صورت خرابي كمك فنرها ضريب فرسودگي ساير قطعات خودرو نیز افزايش می یابد. اين قطعات شامل:1-فنر تعليق  2-جعبه فرمان  3-ديفرانسيل  4-لاستيك چرخها   5-بلبرينگ چرخها  6-بوشهاي لاستيكي سيستم تعليق  7-گيربكس   8-سيستم تعليق   9-مجموعه سيبكهاي فرمان

لذا به منظور ایمنی بیشتر اطلاعات


ادامه مطلب
+ نوشته شده در  یکشنبه هشتم اسفند 1389ساعت 4:6 بعد از ظهر  توسط امین عباسی  | 

تست تصادف ( crash-test )

تست تصادف ( crash-test )


تست تصادف ساختگی امروزه به صورت یک سرویس عمومی خودروها درآمده که باید در کارخانجات تولید اتومبیل اجرا گردد.گرچه هر ساله خودروها، کمی ایمن تر می گردند و میزان مرگ میر در حال کاهش می باشد اما هنوز تصادفات اتومبیل یکی از عمده ترین عوامل مرگ و میر و آسیب در جهان به شمار می آید.


ادامه مطلب
+ نوشته شده در  چهارشنبه بیست و هفتم بهمن 1389ساعت 4:46 بعد از ظهر  توسط امین عباسی  |